maandag 10 januari 2011

De trein voor beginners (deel 3)


Het zijn solden en dat is plezant. Dat het daardoor een beetje druk is op de trein, vind ik minder plezant. 
Een beetje druk is eigenlijk een understatement, het is gigantisch druk en ik moet altijd rechtstaan in dat koud en vies middengangske alwaar het regelmatig ruikt naar okselgeur. Vandaar dat ik me weer eens geroepen voel om de treinreizigers aan te spreken.

'Beste Antwerpenreizigers, het is goed dat u met de trein gaat en Antwerpen niet vervuilt met uw stinkende auto maar misschien moet u wel niet naar Antwerpen. Ik zie u lopen met uw zakskes van de H&M en de Zara en de Esprit, maar weet dat ze dat ook in Gent hebben en in Brugge, volgens mij zijn er zelfs al H&M’s in Kachtem, niet?

En als u toch naar Antwerpen wil komen, weet dan dat er in de stad van meneer Janssens heel lekkere restaurantjes zijn. Zou dat niet gezellig zijn, zo na het shoppen gaan eten, dan moet u niet op de spitsuurtrein en kunt u in alle rust naar huis keren. En dan heeft uw vent misschien de kindjes al in bad en bed gestoken en bent u eindelijk nog eens op de hoogte van de relatieproblemen van uw shopvriendin. Dat zou toch leuk zijn, niet?

En als u toch persé op de spitsuurtrein wil, wees dan een beetje rustig, u moet echt niet zo duwen, er is nog nooit een trein vertrokken met iemand die maar half was ingestapt, of misschien toch wel een keertje, maar dat was een eenmalig incident. Dus rustig opstappen, dat gaat wel lukken. En misschien moet u ook niet eten op de trein, maar wacht tot thuis, dat is gezelliger en gezonder en dan wordt er niemand misselijk van die pittageur. En wat u misschien ook niet meer moet doen is zo luid kenbaar maken dat u niet kunt zitten, dat is zo en dat kunt u best ondergaan, morgen zit u weer in uw auto en sta ik nog altijd recht.'

Het is maar een voorstel hé.

1 opmerking: